Κατ’ αρχήν επιτρέψτε μου να παρατηρήσω ότι πραγματικά απαιτείται απόθεμα θάρρους από τον Υπουργό Ναυτιλίας & Αιγαίου να συμμετέχει σήμερα σε Διημερίδα με θέμα τις Ακτοπλοϊκές Συνδέσεις σε μία χρονική περίοδο που οι νησιώτες του Βορείου Αιγαίου αλλά –δυστυχώς- και οι επισκέπτες των νησιών μας έχουν καταταλαιπωρηθεί από αλλεπάλληλες ματαιώσεις δρομολογίων, καθυστερήσεις πλοίων, αλλαγές πλάνων δρομολογίων, συχνότατες βλάβες, ακατάλληλα πλοία, αναξιόπιστες ακτοπλοϊκές εταιρείες κ.α.
Ελπίζω ωστόσο να μην «χαραμίσει» την δυνατότητα που του δίνεται να αφουγκρασθεί προσεκτικά και εκ του σύνεγγυς τα πραγματικά κρίσιμα προβλήματα που δημιουργεί στην καθημερινότητα των νησιών του Βορείου Αιγαίου η χρονίζουσα έλλειψη σοβαρής ακτοπλοϊκής πολιτικής τις τελευταίες δεκαετίες.
Η έλλειψη επαρκούς ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών μας με την ηπειρωτική χώρα αλλά και μεταξύ τους είναι :
• άμεσα συνυφασμένη με τις όποιες δυνατότητες ανάπτυξης τους
• αποτελεί ζήτημα ζωτικής σημασίας με ιδιαίτερα σοβαρές και πολυεπίπεδες επιπτώσεις (οικονομικές, κοινωνικές κα) οι οποίες επηρεάζουν δυσμενέστατα και καίρια το βιοτικό επίπεδο των συμπολιτών μας
• Απειλεί την ίδια τη βιωσιμότητα των νησιών μας.
Η αναξιοπιστία της ακτοπλοϊκής σύνδεσης αρκετών νησιών του Βορείου Αιγαίου μας «γυρίζει» 40 χρόνια πίσω και έχει ήδη δημιουργήσει ένα τεράστιο πλέγμα προβλημάτων τα κυριότερα εκ των οποίων επιχειρώ να παραθέσω κάτωθι :
• Μεγάλο πλήγμα δέχονται οι μικρομεσαίες νησιωτικές επιχειρήσεις, ιδίως δε αυτές που διακινούν ευπαθή προϊόντα (ιχθυηρά, γαλακτοκομικά κ.α.) δεδομένου ότι πολλές εξ αυτών είναι εξαγωγικές επιχειρήσεις και έχουν υπογράψει ρήτρες που αφορούν την έγκαιρη παράδοση των προϊόντων τους
• Λειτουργεί ως τροχοπέδη στην προσπάθεια επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου κατά τους χειμερινούς μήνες και υπονομεύει τις όποιες επενδυτικές προσπάθειες γίνονται στον χώρο του τουρισμού
• Λειτουργεί ως αποτρεπτικός παράγων αναφορικά με νέες επενδύσεις . Αλήθεια ποιος θα επενδύσει στη Χίο , στη Σάμο , στην Ικαρία σε νέα τουριστική μονάδα για παράδειγμα, όταν είναι τόσο προβληματική η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών αυτών? Πώς θα δημιουργηθούν νέες επιχειρηματικές προσπάθειες, ώστε να μείνουν οι νέοι στα νησιά μας και να σταματήσει επιτέλους ο μαρασμός τους?
• Δημιουργεί σημαντικότατα κοινωνικά προβλήματα , καθώς εξουθενώνει οικονομικά συμπολίτες μας με προβλήματα υγείας που μεταβαίνουν συχνά στην Αθήνα για προγραμματισμένες ή έκτακτες ιατρικές πράξεις και για τους οποίους το κόστος του αεροπορικού εισιτηρίου είναι δυσβάστακτο
• Επιβαρύνει οικονομικά τους φοιτητές και τις οικογένειές τους
• Αυξάνει σημαντικά το διαχειριστικό κόστος των επιχειρήσεων . Για παράδειγμα αναγκάζονται οι επιχειρήσεις να διατηρούν μεγαλύτερο στοκ, πρακτική που αντενδείκνυται ειδικά σε περιόδους περιορισμένης ρευστότητας
• Εξασθενίζει την ευαίσθητη στρατηγική γεωπολιτική θέση του Βορείου Αιγαίου και δημιουργεί επικίνδυνους συσχετισμούς με την γείτονα χώρα.
Αιτίες των χρόνιων προβλημάτων που αφορούν την ακτοπλοϊκή σύνδεση και που κορυφώνονται με τα σημερινά δεδομένα θαλάσσιων μεταφορών -τα οποία εμείς γνωρίζουμε πολύ καλά καθώς αποτελούν την καθημερινότητά μας- είναι :
Α) Η απουσία ολοκληρωμένης και αποτελεσματικής εθνικής ακτοπλοϊκής πολιτικής
Β) Η έλλειψη αυστηρού νομοθετικού πλαισίου σχετικά με τους όρους που οφείλουν να τηρούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες που έχουν αναλάβει να εκτελούν μεταφορικό έργο
Γ) Η απροθυμία της Ελληνικής Πολιτείας να αναλάβει μέρος του κόστους μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων υιοθετώντας τις αρχές του μεταφορικού ισοδυνάμου
Δ) Η πλήρης αδυναμία της Ελληνικής Πολιτείας να δημιουργήσει νησιά Ίσων Ευκαιριών όπως έχει επανειλημμένως εξαγγείλει .
Ζητούμε και σήμερα όπως έχουμε επανειλημμένως πράξει και στο παρελθόν , τον άμεσο επανασχεδιασμό της ακτοπλοϊκής πολιτικής ώστε να απολαμβάνει ο νησιώτης : αξιόπιστη, ασφαλή και οικονομική ακτοπλοϊκή σύνδεση.
Θυμίζω τέλος ότι τούτο αποτελεί και Συνταγματική επιταγή , ωστόσο έως σήμερα η νησιωτικότητα δεν έχει γίνει σεβαστή από καμία Ελληνική Κυβέρνηση.
Μικές Κριμιζής
Μέλος ΔΣ Επιμελητηρίου Χίου
Πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Χίου
ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ